Chiptekort houdt aan in de automotive

Er heerst een aanhoudende chiptekort in de auto-industrie, sinds het begin van de coronapandemie zijn deze belangrijke componenten moeilijk te verkrijgen. Nieuwe auto’s zijn hierdoor minder snel leverbaar, waardoor er ook minder auto’s op de occasionmarkt terecht komen. Lees hieronder hoe lang het chiptekort nog aanhoudt en wat dit betekent voor autobedrijven.

Oorzaak chiptekort in de automotive

In het vroege stadium van de pandemie heerste er veel paniek in de automotive. Grote afnemers vanuit de auto-industrie zagen de verwachtingen voor hun verkoop met grote getallen kelderen door de onzekere tijden. Om op de daling van verkopen in te spelen, hebben de giganten uit de automotive grote chip-orders geannuleerd. De bedoeling was om op deze manier niet met overtollige voorraden te blijven zitten.

Tegelijkertijd ging de hele wereld meer thuis en dus online werken, in plaats van op kantoor. Veel mensen had een nieuw computerscherm nodig. De vervallen orders van de chips die waren bedoeld voor de auto-industrie, werden ingezet voor schermen. Chipfabrikanten maakten hierna al vrij snel de switch en zijn niet meer teruggekeerd naar het produceren van chips voor auto’s.

Duur van het chiptekort

Naar verloop van tijd, kwam er gelukkig steeds meer vraag naar nieuwe auto’s. Autofabrikanten kregen alleen wel een teleurstelling te verwerken: de chipfabrikanten leveren hun chips nu aan een andere industrie. Tijdens de pandemie hebben de fabrikanten hun processen aangepast om chips voor schermen te produceren.

Teruggaan naar auto-chips is een complexe operatie, waar veel tijd overheen gaat. Buiten dat het een dure opgave is, kost het ook 3 tot 4 jaar voor je een nieuwe chipfabriek hebt gebouwd. Verwacht wordt dat het tekort zeker nog tot medio 2024 zal aanhouden voordat er weer een balans is tussen vraag en aanbod.

Wat zijn de gevolgen voor autobedrijven

Het chiptekort vertraagt dus de toevoer van nieuwe auto’s op de markt, hierdoor is de vraag naar occasions toegenomen. Als gevolg zijn tweedehands auto’s in prijs gestegen. Autobedrijven kunnen niet direct alle prijsstijgingen doorberekenen naar de klant. Dat betekent dat de winstmarges minder zijn geworden.
Het zal nog even doorbijten zijn voor de autobedrijven die handelen in occasions. De handel zal door moeten gaan en dat betekent dat je soms moet roeien met de riemen die je hebt. Autobedrijven doen er goed aan om populaire occasion in te kopen, deze zullen sneller verkocht worden waardoor de business door kan blijven lopen. Daarnaast is geduld ook een schone zaak, en is het te hopen dat de chipproductie zo snel mogelijk de vraag bij kan benen.

Twijfel je nog over hoe je het beste kan omgaan met het chiptekort? Bespreek het met een van onze Relatiemanagers, wij staan altijd voor jou klaar!

Neem contact op

Vul onderstaand formulier in, dan nemen we snel contact met je op om al je vragen te beantwoorden of om jou direct als Partner aan te melden. Je kan ook zelf contact met ons opnemen via 085 – 043 17 77.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onderdeel van FinancialLease.nl

Financial Lease Partner is onderdeel van de marktleider FinancialLease.nl. Dit is hét automotive platform voor zakelijke rijders. Duizenden ondernemers bekijken dagelijks het ruime aanbod personen- en bedrijfsauto’s. Als Partner adverteer je gratis op FinancialLease.nl én vele andere autoplatformen.