In dit interview spreken we met een bekende: Iseikh Nasibdar, manager van Financial Lease Partner. Hij neemt ons mee in de wereld van bpm en deelt handige tips om hier als autobedrijf zo lang mogelijk van te profiteren.
De huidige stand van zaken
In 2025 vervalt de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens, ook wel de grijskentekenregeling genoemd. Maar wat betekent dit voor ondernemers én autobedrijven? Dit jaar kunnen ondernemers nog profiteren van de vrijstelling. Dit kan wel € 13.000,- schelen. Bij een grotere bus is dit zelfs meer. Het gaat dus om serieuze bedragen.
Het is een belasting die je niet kunt terugvorderen. Daarom is nu echt het moment om te profiteren. En voor jou als autobedrijf om te verkopen. “Zorg dat je kenteken er voor 1 januari 2025 op zit. Er zullen nog veel voertuigen in december op kenteken worden gezet.”
Een slimme ondernemer moet juist nú die auto inruilen of een nieuwe aanschaffen. Vandaar ook het advies om volop te adverteren als autobedrijf met jouw bedrijfsbussen voorraad.
Trends en ontwikkelingen
Jong gebruikte bussen zullen na 1 januari een stuk goedkoper zijn. Hierdoor kun je als autobedrijf meer marge pakken. De verwachting is zelfs dat autobedrijven hier nog drie tot vier jaar van profiteren. Jong gebruikte auto’s kunnen de oplossing bieden voor de prijsstijgingen.
De tip van Iseikh: “Focus je op dit segment auto’s en zorg dat je voorraad zeker is voor de komende maanden. Veel ondernemers worden pas op het laatste moment wakker. Ik verwacht dan ook pieken in september en oktober, dus zorg ervoor dat je voorraad hier klaar voor is.”
Bpm biedt ook mogelijkheden om jouw concurrentiepositie te verbeteren. De gebruikte markt in Nederland is beperkt, dus importeren is een goede optie. Als je efficiënt met bpm weet om te gaan, kun je jouw positie in de markt verbeteren.
Het versterken van jouw positie binnen de markt
Door de focus te leggen op gebruikte bussen en hier proactief mee te adverteren, kan je een goede positie in de markt innemen. Speel in op de pijnpunten van de klant zoals de afschrijving en het inruilvoordeel. Dit helpt bij het overbruggen van de bpm.
Laat jouw klant profiteren van de huidige vrijstellingen. Straks kunnen ze het niet terugvorderen, dus maak er gebruik van zolang het nog kan. Ondernemers kunnen beter in 2024 een nieuwe bus kopen en niet hun afschrijving afwachten. Een gebruikte bus wordt straks duurder.
Elektrisch rijden, gaat het dan toch gebeuren?
Het is wel de verwachting. En het gaat ook impact hebben. Hierover zegt Iseikh: “Als je kritisch kijkt naar het aantal kilometers dat je rijdt, kan elektrisch rijden aantrekkelijk zijn met alle voordelen zoals KIA en MIA.” Ook dit kan een verkoopargument zijn, om mensen nu te laten profiteren van nog extra belastingvoordeel.
Al is er straks geen bpm-vrijstelling meer en vervallen de subsidies, dan is elektrisch rijden niet meer zo aantrekkelijk. “Het is een sigaar uit eigen doos.”
Neem contact op
Vul onderstaand formulier in, dan nemen we snel contact met je op om al je vragen te beantwoorden of om jou direct als Partner aan te melden. Je kan ook zelf contact met ons opnemen via 085 – 043 17 77.