Marktontwikkelingen

In gesprek met Iseikh Nasibdar, manager Financial Lease Partner.

Wat zijn de belangrijkste trends en veranderingen die je hebt waargenomen in de autobranche in de afgelopen jaren?

Er hebben verschillende veranderingen plaatsgevonden. Een opmerkelijke ontwikkeling is de groeiende aanwezigheid van elektrische voertuigen. Hoewel elektrische auto’s in opkomst zijn, zien we tegelijkertijd dat de populariteit afneemt. En dit is duidelijk gerelateerd aan de overheidssubsidies. Het overstappen op elektrisch rijden is nu minder aantrekkelijk dan voorheen. Ook vanwege de stijgende nieuwprijzen en de complexiteit van het opladen.

Hoe heeft de opkomst van elektrische auto’s de markt voor autobedrijven beïnvloed, zowel op het gebied van verkoop als service?

Een gemiddelde zzp’er met een volle bus kan het laadvermogen van elektrische auto’s vaak niet aan, vooral omdat de actieradius nog steeds te beperkt is. Dit brengt de oude uitdrukking “Tijd is geld” weer naar voren. Wat voor ondernemers een reden is om nog niet volledig over te stappen op elektrische voertuigen. Daarom is de populariteit van Plug-in Hybride Elektrische Voertuigen (PHEV) toegenomen.

Welke trends hebben de meeste invloed op autobedrijven?

Sinds anderhalve maand kantelen de occasionprijzen weer. Aan het begin van dit jaar lagen de prijzen 10% hoger dan vorig jaar. Maar dat verschil loopt nu langzaam terug. Deze ontwikkeling hangt samen met het feit dat nieuwe auto’s goed leverbaar zijn en occasions beter in te kopen. Hierdoor neemt het aanbod toe, de prijs daalt, terwijl de vraag gelijk blijft. 

Wat zijn de uitdagingen waar bedrijven mee geconfronteerd worden bij inkoop van (nieuwe) voertuigen? Of zijn er specifieke verschuivingen in verkoopstrategieën?

De automotive markt is volop aan het veranderen. Het is een conservatieve markt. Dealerholdings worden in het leven geroepen om de hele levenscyclus te bedienen. Dan is het niet meer de dealer die gaat inkopen of verkopen, maar het merk. Hiermee knijpen merken de inkoopkanalen af van autobedrijven. Vandaar dat autobedrijven steeds vaker collectief in gaan kopen.

In hoeverre hebben online verkoopplatforms de manier veranderd waarop auto’s worden verkocht?

Er is over het algemeen steeds meer behoefte aan snelheid. En we verwachten steeds vaker directe beschikbaarheid in verschillende aspecten van ons leven. Een goed voorbeeld hiervan is de opkomst van de flits-bezorgers. Er is behoefte aan on-demand. En dit mogelijk maken, is dan ook het doel van FinancialLease.nl. 

Hoe zie je de rol van digitalisering en data-analyse in het inkoop- en verkoopproces?

Autobedrijven die zich verdiepen in digitalisering blijven bestaan. Wij bieden die verbinding. Autobedrijven sluiten zich bij ons aan en wij bieden het digitale bestaansrecht. 

Welk advies zou je willen geven aan autobedrijven binnen de branche?

Kijk goed hoe je jouw inkoopkanalen nog beter inzet. En durf ook voorbij de grenzen te kijken. In het buitenland zijn namelijk ook veel kanalen beschikbaar om in te zetten.

“Leun niet achterover!” 

Neem contact op

Vul onderstaand formulier in, dan nemen we snel contact met je op om al je vragen te beantwoorden of om jou direct als Partner aan te melden. Je kan ook zelf contact met ons opnemen via 085 – 043 17 77.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.